ماساژ درماني علمي و غيرعلمي
نوشته شده توسط : علی فرزاد

شمار روزافزون باشگاه هاي ورزشي و عرضه انواع تجهيزات ورزشي خانگي، تجهيز پارک ها به وسايل ورزشي و اطلاع رساني و فرهنگ سازي درباره لزوم اختصاص ساعاتي از روز به ورزش باعث شده است مردم بيش از گذشته به ورزش و تحرک جسمي گرايش داشته باشند؛ البته هنوز به نقطه مطلوب نرسيده ايم و تا تحقق ورزش علمي و همگاني فاصله زيادي داريم. در اين راستا با اطلاع رساني و آموزش کافي مي توان اميدوار بود که فرهنگ ورزش همگاني در کشور گسترش بيشتري يابد. در اين ميان برخي مردم نه فقط براي رسيدن به آمادگي مطلوب جسمي يا سلامت بلکه براي درمان بيماري هاي خود به ورزش رو مي آورند. از نظر علمي و پزشکي نيز ثابت شده است که ورزش و فعاليت بدني در کاهش يا کنترل بيماري ها نقش موثري دارد. ضمن آن که در پيشگيري و درمان بسياري از بيماري ها هم موثر است. به اين ترتيب دليل اقبال دسته زيادي از مردم به ورزش با توجه به انواع بيماري هاي مفصلي و مزمن و دردهاي مختلف، آشکارتر مي شود. يکي از روش هايي که چندي است در شهرهاي کوچک و بزرگ مورد استقبال مردم قرار گرفته، ماساژدرماني است. ماساژدرماني به عنوان يک شيوه درماني روش هاي مختلفي دارد و در کشورهاي ديگر به شيوه هاي گوناگون انجام مي شود.

ماساژدرماني

ماساژدرماني در کشور ما جزو طب مکمل يا کمک درمان محسوب مي شود.اما در يک سري رشته هاي پزشکي از ماساژ صرفا به عنوان درمان استفاده مي شود مثل کايرو پرکتيک.ماساژدرماني صرفا تحت اختيار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي است و کساني که مي خواهند اين تکنيک را انجام دهند بايد حتما مجوز اين کار را از اين وزارتخانه و مدرک دکتراي اين رشته را داشته باشند. دکتر سيدرضا گلدوزيان رئيس هيئت پزشکي ورزشي استان خراسان رضوي با بيان اين مطلب تاکيد مي کند: هيچ ماساژوري بدون مجوز حق دخالت در امور درمان را ندارد و چنانچه به انجام اين کار مبادرت کند، کار خلاف قانون انجام داده است.يکي ديگر از کاربردهاي ماساژ، ماساژ آرام بخش (Relaxation) است که در قسمت هاي مختلف بدن انجام مي شود. افرادي که اين ماساژ را انجام مي دهند بايد حتما يک دوره آموزش مهارتي را گذرانده باشند. اين ماساژ معمولا در باشگاه ها يا اماکني مثل هتل ها انجام مي شود و ابزارهاي مکانيکي براي اين نوع ماساژ وجود دارد مثل صندلي يا تخت هاي ماساژور. چنانچه فرد بخواهد ماساژ با کمک اين دستگاه ها را انجام دهد نياز به مجوز خاص ندارد زيرا دستگاه هاي ماساژ با مجوز واردات خريداري شده و کنترل شده است. اما اگر فرد بخواهد با دست ماساژ را انجام دهد علاوه بر دارا بودن گواهينامه دوره مهارتي، بايد حتما دوره آموزش بهداشت مصوبه مجلس را گذرانده باشد و داراي کارت سلامت هم باشد.دکتر گلدوزيان درباره ماساژ ورزشي نيز توضيح مي دهد: از اين نوع ماساژ به عنوان يک روش کمکي براي ورزشکاران در رده هاي مختلف استفاده مي شود و معمولا پس از مسابقات، تمرين و زماني که ورزشکار آسيب ديده است، انجام مي گيرد. در تيم هاي ورزشي در کنار تيم پزشکي که شامل پزشک، پزشک يار و فيزيوتراپ است ماساژور هم حضور دارد. ماساژ ممکن است در تيم يا در باشگاه انجام شود. اين ماساژورها هم بايد مدرک معتبري از فدراسيون پزشکي- ورزشي، نمايندگان استاني آن ها، هيئت هاي پزشکي و يا دانشگاه هاي تربيت بدني سراسر کشور داشته باشند. البته اين نوع ماساژ، درماني نيست و فقط به منظور بازگرداندن بدن ورزشکار به حالت اوليه است.

چه خبر از باشگاه هاي زنانه

«اگر مي خواهيد خوش تيپ شويد، اگر مي خواهيد اندام متناسبي داشته باشيد، اگر مي خواهيد لاغري موضعي را در کوتاه ترين زمان ممکن تجربه کنيد، کافي است از اين داروي گياهي به مدت يک ماه استفاده کنيد تا به تناسب اندام ايده آل خود برسيد!» تعجب نکنيد اين جملات نه در يک تبليغات تلويزيوني بلکه در يک باشگاه ورزشي زنانه به خانم هاي شرکت کننده در کلاس گفته مي شود! يکي از خانم هاي شرکت کننده در باشگاه ورزشي زنانه به خبرنگار ما مي گويد: متاسفانه در برخي باشگاه ها مربيان اقدام به تبليغات قرص هاي لاغري مي کنند و اصرار دارند که اين قرص ها صددرصد گياهي است و مصرف آن هيچ گونه عوارضي ندارد. بسياري از خانم ها براي چاقي موضعي يا لاغري به باشگاه ها مي آيند و ورزش را نه براي کمک به سلامت خود بلکه براي به دست آوردن تناسب اندام دنبال مي کنند. در موارد زيادي خانم ها به جاي دنبال کردن رژيم غذايي براي کاهش وزن، باشگاه ورزشي را انتخاب مي کنند. وي ادامه مي دهد: برگزاري شوي لباس، نمايندگي فلان مارک معتبر لوازم آرايش، فروش صندل و لباس هاي خارجي ترک و تايلند از ديگر فعاليت هاي جانبي برخي از باشگاه هاي ورزشي زنانه است و طبيعي است که در چنين محيطي بحث سلامت و ورزش در حاشيه قرار مي گيرد.وي تاکيد مي کند: بسياري از مربيان از آخرين شيوه هاي نرمش بي اطلاع هستند و يک حرکت را براي تمام افراد آموزش مي دهند که چه بسا به شرکت کنندگان آسيب مي زند. در بعضي از اين باشگاه ها متاسفانه اقدام به ماساژ مي کنند و افرادي که تخصص ندارند با مبالغ هنگفتي ادعا مي کنند که مي توانند دردهاي مفصلي يا مشکلات جسمي افراد را کاهش دهند.دکتر گلدوزيان با اشاره به فعاليت هاي بازرسان براي کنترل باشگاه هاي ورزشي مخصوص بانوان تاکيد مي کند: هر فعاليتي در اين باشگاه ها که مغايرت با ورزش داشته باشد در صورت گزارش شدن و مشاهده بازرسان قطع مي شود و اگر مردم مواردي از اين قبيل را در باشگاه ها ملاحظه مي کنند، بايد آن را منعکس کنند تا رسيدگي شود. اگر باشگاهي نياز به ماساژور دارد بايد از طريق هيئت پزشکي- ورزشي معرفي شود و مدارکش مورد تاييد اين هيئت باشد، انواع ماساژ، تجويز دارو چه گياهي و چه شيميايي، فروش دارو و انواع مکمل ها در باشگاه ها ممنوع است و باشگاهي که اقدام به عرضه اين محصولات کند، خلاف قانون عمل کرده است زيرا تنها پزشک، متخصص تغذيه و کارشناس تغذيه حق تجويز دارو يا مکمل را دارد. تمام باشگاه ها مي توانند پزشک مشاور داشته باشند و هر باشگاهي که خواستار پزشک يا کارشناس تغذيه باشد، هيئت پزشکي- ورزشي در اختيارشان مي گذارد.

هشدار نسبت به ماساژ غيرعلمي

وي با اشاره به اين که ماساژ غيرعلمي ممکن است عواقب خطرناکي براي سلامت فرد به همراه داشته باشد، مي گويد: به عنوان مثال اگر توموري در بدن فرد وجود داشته باشد، ممکن است با ماساژ تومور به تمام بدن سرايت کند. همچنين اگر ماساژور سلامت جسمي نداشته باشد ممکن است بيماري خود را به فرد منتقل کند؛ حتي از طريق يک جوش که خوني شده، احتمال انتقال بيماري به فرد وجود دارد.اگر موادي که براي ماساژ استفاده مي شود، بهداشتي يا استاندارد نباشد، ممکن است به بروز حساسيت هاي پوستي منجر شود. چنانچه ماساژ در يک نقطه بيش از حد انجام شود، ممکن است آسيب هاي جبران ناپذيري به عضله يا يکي از اعضاي بدن وارد کند، ماساژور حرفه اي بايد از سلامت بدني برخوردار باشد و دوره آموزش مهارتي را گذرانده باشد.




:: موضوعات مرتبط: پزشکی , تغذیه و سلامتی , ,
:: برچسب‌ها: ماساژ , طب مکمل ,
:: بازدید از این مطلب : 354
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 تير 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: